Afrikanske ledere udvider kampagne mod mødredødelighed
På det 15. topmøde i African Union (AU) i begyndelsen af august blev det besluttet at udvide en stor kampagne mod mødre- og børnedødelighed.
Det drejer sig om kampagnen CARMMA (Campaign on Accelerated Reduction of Maternal Mortality in Africa), som blev lanceret I maj 2009 på et møde mellem AU-landenes sundhedsministre.
Kampagnens mål er at mindske mødredødeligheden ved at skaffe lettere adgang til forskellige sundhedsydelser. Men på topmødet besluttede man at udvide dette mål til også at omfatte nyfødte.
- Vi ønsker et Afrika, hvor kvinder ikke behøver at dø, når de skal give liv, erklærede AUs leder Jean Ping.
13 af medlemslandene i AU har allerede lanceret CARMMA-kampagnen, mens yderligere 8 lande regner med at gøre det inden årets udgang.
På topmødet valgte de afrikanske ledere også at forny den såkaldte Abuja Deklaration fra 2001, der opfordrer landene til at bruge mindst 15 pct. af deres BNP – minus støtten fra donorer – på sundhed. I dag er det kun Botswana, Rwanda, Niger, Malawi, Zambia og Burkina Faso, der opfylder deklarationens mål.